>vesi-on-vajalik-koigile*
Vesi on vajalik kõigile - Figuurisõbrad
Vesi on vajalik kõigile

Vesi on vajalik kõigile

Kui on janu, siis joome. Seda sisetunnet oleme kõik tundnud. See on korraldus ja käsk, mida tuleb täita. Organism sisaldab vett ligikaudu 65%. Erinevate organite vahel omakorda on vesi erinevalt jaotatud. Üks suurimatest vee vajajatest on aju. Aju veepuudusest annab märki väsimus ja kontsentratsioonivõime langus. Ajus on janukeskus, mis  reguleerib janutunnet. Veepuudus omakorda tekib sellest, kui

organism ei saa piisavalt vett

organism on liigselt vett kaotanud (higistanud)

on liigselt soolast toitu söödud

esinevad teatud haigused  (näiteks suhkurtõbi)

Inimese veevajadus on keskmiselt 40 ml ühe kilogrammi kehakaalu kohta ööpäevas. Lihtsa matemaatilise arvutusega saame teada, et kaaludes 60 kg on meie ööpäevane veevajadus 2 400 ml. Osa sellest saame toiduga – puuviljade, juurviljade, supiga jne., väike osa tekib organismis endas (umbes klaasitäis), kuid 1,5 – 2 l tuleb juua  veena. Veepuudusest tekib väsimus, halveneb meeldejätmine, pikaajalisest puudusest aga nahakuivus, vere koostise muutus, ainevahetuse häired jm. Eriti tundlikud on veepuudusele noored.
Seega juua tuleks päris palju. Janu parim abistaja on puhas ja jahe joogivesi.
Ka vett jooma tuleb harjutada. Vett võib teha endale meeldivamaks kas jää lisamisega või, kellele meeldib, siis vastupidi – juua rohkem sooja teed. Tuleks eelistada vähem ergutavaid tee sorte. Hästi sobivad kõik pudeliveed.

Kui janu tekib liigsest  higistamisest, siis   higiga väljuvad ka mineraalsoolad ning parim organismi veebilansi tasakaalustamiseks on kergelt soolane vesi – mineraalvesi.
Mineraalvee puhul on vaja teada temas sisalduvate  soolade hulka. Suurest soolade kogusest imendub organismi päris palju mineraalaineid. Seega eelistatav ja igaühele sobiv on madala Na-sisaldusega vesi. Madalaks loeme Na hulka alla 20 mg/l.
Naistele suurema  kaltsiumi vajaduse tõttu on  soovitatavad  sellised mineraalveed, millistes on üle 150 mg Ca/l. Teised mineraalained (K, Mg, Cl, jt) täiendavad ainete omavahelist toimet.
Magusad joogid annavad liigselt kaloreid ja neid ei ole janu kustutamiseks soovitavad. Joogid, mis sisaldavad ergutavaid aineid, nagu coca-cola, sobivad ainult pingsa vaimse töö ajal. Kuid enne treeningut ei ole hea sellist jooki juua, siis pingutame üle ja pärast trenni tekib vastureaktsioonina suur töövõime langus.
Rannas kuuma päikese käes võivad  kofeiini või teiini sisaldavad joogid mõjuda halvasti tervisele, kuna kiirendavad liigselt südametegevust.  Sobib aga rohelisest teest valmistatud jäätee, mis on hea janukustutaja. Ta püsib seedekulglas kauem aega ja ei imendu nii kiiresti.

Kindlasti tuleb teada, kas vesi on karboniseeritud (lisatud süsihappegaasi), mullidega või mitte.
Karboniseeritud (gaseeritud) vees on bakterite paljunemine pärsitud, see vesi tundub jahedam ja mõjub karastavalt. Kuid selline vesi võib ärritada magu, tekitada gaasi ja kõhupuhutist. Selline vesi tekitab ka näljatunnet, mistõttu ei sobi hästi ülekaalulistele. Seega igaüks ise otsustab, millist vett juua. Noortele on  sobivam “mullivaba” vesi. Gaasihulga vähendamiseks võib lasta avatud pudelil veidi seista enne joomist.

Jooge terviseks!

 

veel figuurisõbralikke nippe ...